schrijven.9 juni '09

Drie pijlers heeft mijn dagelijkse leven. Schrijven, schilderen en de tuin. Natuurlijk zijn mijn kinderen en kleinkinderen het belangrijkste en we hebben een hechte band. Maar zij hebben hun eigen leven, met werk en school, kinderen en vriendjes van de kinderen. Ik heb ook mijn eigen leven en zo hoort het. Schrijven is de belangrijkste van de drie. Eénmaal in de maand schrijf ik met een groep vrouwen in Maarssen. Wij komen nu al een paar jaar bij elkaar en als groep worden we hechter en het schrijven ontwikkelt zich bij iedere keer.
Ook ben ik lid van de schrijverskring Gyrinus Natator. Op de website www.dickvanzijderveld.nl/sgn.html staan verhalen van ons. Het is de moeite van het opzoeken waard.
Recentelijk heb ik uit eigen werk voorgelezen. Eén keer op het Open Podium, dat georganiseerd wordt door de stichting Beeldspraak en één maal op de middag van het magisch realisme, door dezelfde stichting gerealiseerd. Ik vind dat heel bijzonder om te doen. Ook bij Gyrinus komen wij één maal in de maand bij elkaar, met een nieuw verhaal of een herschreven tekst. Wij lezen elkaars werk en wij geven commentaar, zodat wij worden gestimuleerd in ons schrijven.
Voor mij is schrijven ordenen en vormgeven. Ook ordenen in fantasie.
Mijn broer ( die helaas overleden is) vertelde mij eens dat ik al vanaf mijn kindertijd bezig ben geweest met vormgeven. Ik heb daar geen bewuste herinnering aan, maar hij was vier jaar ouder en is altijd opmerkzaam geweest. Dus ik geloofde het grif en ervoer het ook als een compliment.
In mijn verhalen gebruik ik beslist eigen ervaringen maar ook dat wat ik aan mensen om mij heen beleef, wat vrienden overkomt, laat mijn fantasie niet ongebruikt.
Vaak krijg ik te horen dat ik "schilder met woorden", alweer een compliment. Ik krijg ook regelmatig te horen dat ik te veel woorden gebruik, te veel uitleg. Dat is waar. Dus stop ik nu.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten