in de ban van.....


Zou heel Nederland nu de brochure "zo houden we grip op griep" in de bus gekregen hebben?

Het is een merkwaardig boekje.
Wat moeten wij doen als we griepklachten (koorts,hoesten,spierpijn) krijgen?

Helemaal niets. Ja, rustig thuis blijven. Wij hoeven niet de dokter te bellen, want het is gewoon griep. Alleen wanneer de klachten (te) lang duren moeten wij onze huisarts waarschuwen.
En al die paniek dan, in de krant, op t.v., de radio?
Ik ken een bejaarde dame die de huisartsenpost belde: Ik heb koorts, en spierpijn, dus griep? De doktersassistente reageerde met, in bed blijven mevouw, verder niets.
Maar ik hoor tot de risicogroep. Ik heb hartklachten, diabetes, ik woon alleen!

Een uur later werd er aangebeld en aan de deurknop hing een zakje met Tamiflu. Sindsdien heeft ze niemand meer gezien. Tot een buurvrouw haar liggend op de grond aantrof en meteen de dokter belde, die zeer boos reageerde omdat mevrouw zelf niet had gebeld.
Waarschijnlijk heeft ze iets anders want na de spierpijn kwam er andere pijn. Maar ja, iedereen heeft de Mexicaanse griep op het netvlies staan.

Wat mij zo boos maakt, is dat wij ons zo gek laten maken door de hype Mexicaanse griep, dat zelfs de huisarts zich niet op de hoogte stelt en een patiënte, waarvan zij de geschiedenis kent, aan haar lot over laat.


btemplates

0 reacties:

Een reactie posten