sporen in de sneeuw


17 januari 2010.
In de VAR van de afgelopen week stond een klein stukje van een schrijver uit Vreeland. Nu de winder zo koud is als hij is, trekken de vogels uit het plassen- en weidegebied naar de dorpskern om daar voedsel te zoeken. Uitvoerig werd ingegaan op de soort voedsel die elke vogel specifiek nodig heeft.
Die zelfde ochtend had ik het zicht op werklieden, die in een kwartier tijd alle Cotoneasters met de grond gelijk maakten.
Cotoneasters zijn besdragende struiken. De bessen zijn niet echt lekker, maar als er niets anders is, dan willen merels, lijsters, koperwieken en kramsvogels ze graag eten.
Zelf heb ik één Cotoneaster in de tuin. Een knoestige struik, vol bessen en in vier dagen was deze struik volledig kaal geplukt. En ja, ik heb één koperwiek in mijn tuin gehad, voor een dag of twee.
Koperwieken en kramsvogels komen uit Scandinavië en alleen wanneer de winter daar extreem koud is, zakken ze af naar Nederland voor de bessen van de Cotoneaster en rozenbottels.
Vier dagen deden ongeveer zes merels en één Koperwiek zich te goed aan mijn struik.
De gemeente deed er een kwartier over om alle zwaarbeladen struiken met de grond gelijk te maken.
Het zat mij niet lekker. Gebeld naar de gemeente. De juffrouw aan de telefoon begreep niet helemaal wat milieu en vogels met elkaar te maken hebben, dat heb ik uitgelegd. Vogels in nood spraken haar ook niet zo aan. Uiteindelijk begreep ze wat ik bedoelde, ze had ook nog een meneer voor mij, maar die was er niet. Wat jammer nou. Maandag is meneer er weer en op mijn vraag of die meneer een naam heeft, kreeg ik die ook nog.
De juffrouw vertelde mij ook nog, dat het snoeien van de groenvoorziening van de gemeente volgens plan moet verlopen.
Ja, zei ik, dat snap ik. Zo'n plan wordt natuurlijk in de zomer klaargestoomd en dan denkt men niet aan bessen in de winter voor vogelvoer. Eind Februari hadden die struiken ook nog uitstekend gesnoeid kunnen worden.
Van snoeien is trouwens geen sprake. Gewoon bij de grond afzagen, die hap. Het groeit wel weer aan. Dat doet het ook. Maar een middelbare Cotoneaster heeft, mits goed gesnoeid, een prachtige takkenstructuur, met rijk gevulde bessentakken. Een lust voor het oog.
De M'broekse cotoneasters hebben dunne, gladde takken die omhoog wijzen maar soms toch een volle bessendracht.
De merels, lijsters en koperwieken hebben er niets aan gehad dit jaar.
Sinds kort hebben wij gescheiden afval voor alles. Zelfs papier en plastic wordt tegenwoordig apart afgehaald. Natuurlijk, een reuzenstap voorwaarts. Voorlopig de laatste, ben ik bang. Want het kost wel geld.
Fijnstofvervuiling door de A2 en de vele auto's binnen de wijken kan worden opgevangen door een buffer van struiken en bomen.
Helaas is dat een kostenpost waar de gemeente geen zin in heeft.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten