zuurdesem versus schimmel.


woensdag, 27 januari 2010.




Afgelopen maandag heb ik gekeken naar '24 uur met....' Ditmaal met Kyteman.

Ooit heb ik een intervieuw met deze jonge man, gelezen en vond dat heel bijzonder. Dus wilde ik hem zien en horen, al was het maar op tv.
Wat ik zo bijzonder aan hem vind is zijn manier van in het leven staan, zijn omgang met het feit dat hij ineens een bekende Nederlander is. Zijn muzikaliteit en zijn orginaliteit van denken.


Halverwege de 24 uur, zegt hij "Ik ben geen speeltje, waartegen men kan zeggen 'doe dit, of dat'. Ik word niemands bezit".
Hij heeft het op een gegeven moment over 'lijden aan de muziek' en legt dat uit met (vind ik) de mooiste zin van het intervieuw:
"Het is een offerande, ik offer mijn adem aan mijn instrument".
Ik beschouw deze kunstenaar als het broodnodige zuurdesem van onze maatschappij.

Twee dagen later kijk ik naar een holocaustherdenking in Auschwitz-Birkenau en langs alle zinnen van verschrikking, alle namen van slachtoffers, met hun leeftijd erbij ; zes maanden;26 jaar;12 jaar;76 jaar en zo maar door.
Dan hoor ik een fragment van Hitler uit 1941, waarin hij zegt : "Duitsland wil Nederland niet zijn wil opleggen. Maar Joden zijn geen onderdeel van de Nederlandse bevolking. Alle economisch onwaardigen, (joden) moeten vernietigd worden".

Was het iemand van de PVV die nog niet zo lang geleden aan een minister vroeg wat een allochtoon Nederland kost?
Is Kyteman voor mij het zuurdesem in onze maatschappij, de PVV is de schimmel die woekert zonder dat men er goed zicht op heeft.






btemplates

0 reacties:

Een reactie posten