4 mei






4 mei 2010






Vandaag is mijn kind jarig, 34 jaar, mijn jongste.
Er was een tijd dat zij het niet leuk vond om op 4 mei jarig te zijn.
"Hoe kunnen wij nu mijn verjaardag vieren, als de buren verdrietig zijn", vroeg ze als zesjarige.
De buren hadden in de oorlog bijna alle familie verloren. Zelf ondergedoken gezeten en, verraden, toch overleefd.
Ik beloofde dat wij de tuindeur dicht zouden doen om half acht en om half negen weer open.Dat meneer en mevrouw de Leeuw dat goed begrepen en dat zij blij waren dat er op 4 mei een levende Rebekka was geboren. Toen ze negen werd vierden wij haar feestje in het Anne Frankhuis, op haar verzoek en sindsdien was ze trots op haar geboortedatum.

De natuur staat niet stil bij vier mei. Een mereljong gleed uit mijn winterjasmijn, tegen het raam en landde in een bak met kruiden. Ik was blij dat de kat op zolder sliep en het vogeltje vanaf de vensterbank regelrecht naar de kas vloog en in het zonnetje op het warme glas bleef zitten. Vliegen kan je, dacht ik en zag hoe het alsnog ging glijden en op de grond tuimelde, tussen het opgeschoten groen. Alles bleef stil.
Hoe het kan weet ik niet, maar na een kwartier kwam poeslief beneden, liep naar de deur en het kattenluik en ging uitgebreid snuffelen tussen alle potten en planten. Duidelijk op jacht.
Sinds mijn nieuwe oppottafel onder de rozenboog, zijn de schuilhoekjes voor jonge vogels meer afgesloten en ogenschijnlijk veiliger dan toen de ronde tafel nog daar stond. Kijk maar naar de foto's. Een kat die persé wil krijgt uiteindelijk wel een jong te pakken. Zeker een mereljong. Uit het nest gevallen terwijl ze nog niet goed vliegen kunnen, omdat merelnesten klein zijn. Wat jonge merels heel goed kunnen is doodstil blijven zitten, hoe groot het gevaar ook is. Je hoort ze niet, ziet ze niet. Alleen door het gevarengeluid van ma merel kan je weten dat er een jong zit.

Twee maal heb ik nu het poezenbeest uit de tuin gevist en nu het kattenluik maar even op slot gedaan. Er komen op z'n minst nog twee legsels. Diep adem halen maar en alert blijven op het gedrag van merel en poes.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten