favoriet


12 juli 2010

Vanmiddag betrapte ik mij er op dat ik een kerstwijsje neuriede. Dat doe ik altijd in de zomer en waarom? Geen idee.
Al op Ameland, toen de kinderen nog zo klein waren dat ze bij ons achterop de fiets zaten, kon het ineens klinken: Mam, je zingt een kerstliedje, hardop. Dat kan niet".
"Waarom niet"vroeg ik dan met voorbij gaan aan hun schaamtegevoel. "Het trapt zo lekker weg".
Maar ook buiten Ameland en zonder kinderen, inmiddels dertigers, neurie ik nog kerstliedjes, midden in de zomer.
"Those are a few of my favorite things"van Barbara Streisand, in deze zonovergoten middag.
Dat brengt mij bij mijn favoriete bezigheden van deze zomer.
Fietsen naar de zon toe en dan voelen hoe de hitte mij omhult, droge zondoorstoofde hitte.Heerlijk!
Op mijn terras zitten en de regen horen en zien en dan zelf droog blijven. Wat het extra maakt is dat iedereen de tuindeur dicht doet en binnen zit. Door het geluid van de regen op het dak hoor ik niets anders dan dat en donder en wind. Héél even kan ik mij alleen op een onbewoond eiland wanen, uitkijkend in mijn eigen paradijs.
Piepkleine kikkertjes steken springend mijn terras over en met één oog verbaas ik mij over dat kleine grut, met mijn andere oog houd ik de poes in de gaten want daar moet ze wel van afblijven.
Ook wanneer het droog is en het geluid van spelende en ruzieënde kinderen mijn tuin binnendringt, is het er goed toeven. Stekken van een geurende geranium maken en dan lui achterover leunen en zien hoe een klein spinnetje naar boven klimt langs een, voor mij onzichtbare draad, om de kaneelgeranium (pelargonium ardwick cinnamon) te verbinden met de chocoladeplant (cosmo sanquinium).
's Avonds laat buiten zitten met een boek of tijdschrift en een flinke dot muggenolie, genieten van het feit dat de zomer precies is zoals hij wezen moet.
Dit zijn een paar van mijn favoriete dingen.

a.vanmeerkerk@zonnet.nl

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten