buiten




1.11.2010

Buiten is het overkoepelend grijs. De bomen die in het voorjaar zo mooi bloesem dragen zijn als eerste kaal.De andere bomen staan uitbundig geel te wezen. Daar steken de diep rode bessen van mijn cotoneaster warm tegen af.
Op de straat liggen vlagen gele en rood-bruine bladeren, nog niet weggeveegd door overijverige bezems. Ik houd ervan wanneer de herfst in alle kleurenpracht hoogtij viert.
Mijn terras wordt winterklaar gemaakt. De geraniumstekken staan in de kas evenals de grote planten die nu in ruststand moeten wachten tot het voorjaar.De luchtblazer zorgt er een paar uur per dag voor dat er geen schimmel komt door stilstaande lucht.
Overdag is het er een graad of 12, net zoals op het terras.
Maar er moeten natuurlijk wel blikvangers komen op de lege plekken en ook in de winter zie ik graag kleur.
Ik heb een paar dagen door mijn huis gelopen en ontdekte onder twee grote varens een beeld van een collega keramist. Een zelfportret zoals hij zei. De ene kant mooi glad gestreken, de andere gepijnigd door het leven. Het zou geen zelfportret geweest zijn wanneer hij er nog niet een kleine steen als versiering aan toegevoegd had.
Aan de andere kant mijn winterharde cyclaampjes naast een oud glas in lood raam dat ik in de wintermaanden wil restaureren, voor zover ik dat kan. Maar ik heb wel ideeën.
En dan een paar felgekleurde kalebassen. Tegen kerst wil ik graag een echte kerstboom buiten, met lichtjes en veel vogelvoer. De mezen vliegen nu ook in alle rust onder het afdak om naar voedsel te zoeken. Van de kat die mekkerend zit te loeren trekken zij zich niets aan. Zolang zij binnen blijft, dat wel.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten