gouden kalf


4.11.2010

Gisteren stond er in de Volkskrant een column van Evelien Tonkens die iedere nederlander zou moeten lezen. "Alleen winstgevende zieken zijn welkom".
Wij hebben nu een liberale regering. Marktwerking staat op hun voorgrond en het euroteken op hun netvlies.
Evelien Tonkens schrijft o.a. over de kostenopdrijving dank zij marktwerking.
Zover reikt mijn inzicht niet maar, kon ik wat mij bezig houdt maar zo goed verwoorden en schrijven.
Laat ik dicht bij huis blijven. Ik heb een biologische hartklep. Gezonde werking daarvan wordt geschat op 15 jaar. Ik heb dus nog 11 jaar de tijd om gezond te leven mits ik geen rare infectie krijg zoals b.v q-koorts.Ieder jaar de griepprik is een goede voorzorgsmaatregel, voorafgaand aan ieder tandartsenbezoek een penicillinekuur ook.
Ben ik 80 dan is mijn hartklep 15 jaar oud.Neemt mijn levenskwaliteit af, dan is een nieuwe hartklep een optie, tegen die tijd is de techniek nog meer geavanceerd. Een kleine ingreep wellicht maar zeer zeker een dure.
Alleen, ben ik van geen enkel nut meer, maatschappelijk gezien niet winstgevend.
Volgens de normen en waarden van den Haag, natuurlijk.
Winstgevend is ook niet de gehandicapte baby die nooit aan de maatschappij zal deelnemen, de obesitaspersoon van 40 jaar, die al 10 jaar in de ziektewet zit of de invalide die door een bedrijfsongeval in een rolstoel is beland en voortdurende verpleging nodig heeft.
Als ik goed gelezen heb wat er staat dan worden nieuwe behandelingen niet meer aangegaan. Hoe zal dat er uitzien? Beslist dan het ministerie van gezondheid, of de ambtenaar van de ziekenkostenverzekering? "Sorry, meneer, mevrouw, u bent het helaas niet waard behandeld te worden?
Misschien is het dan toch handig om alvast te beginnen met de aanmaak van de pil van Druon.
De ziektekosten verzekerings maatschappijen hebben al heel veel macht.
Ik had het er gisteren met mijn huisarts over en zij zei heel simpel "Het is niet goed, dit is niet goed" Die artsen die ik ken zeggen hetzelfde en met hen vele anderen, daar ben ik van overtuigd.
Onze leiders dansen rond het gouden kalf en aanbidden het schaamteloos.
Ieder voor zich en god voor ons allen lijkt hun nieuwe motto.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten