winterlicht


8.11.2010

Gisternamiddag ontdekte ik het: winterlicht.
De lucht was helder,windstil en rond de opklaring waren cumuluswolken in verschillende tinten wit.Er was een glimp roze in de lucht van de ondergaande zon.
Ik kon goed zien dat het koud was, daar hoog in die bleekblauwe lucht.Winterlicht.
Het hele luchtruim lijkt verder weg, transparanter. De kleuren niet warm maar koel
Iedere keer opnieuw wanneer ik deze lucht voor het eerst in het seizoen zie, raakt mij dat.
Ik zie iets dat niet door mensenhand is aangeraakt.Koud licht dat de winter aankondigt.Bij het eten koken houd ik de lucht scherp in de gaten want er komt nog meer dat ik niet wil missen.
Om kwart voor zes is de lucht van een groen dat er ook alleen maar in de winter is, bij heldere hemel.Vanuit mijn keukenraam zie ik een kleine ster. Het zonlicht is weg en het daglicht gaat er achteraan. Zolang het nog niet helemaal donker is, is de lucht van een kleur groen dat schilders Viridian Hue noemen, od Emerald Green.
Verder in de winter duurt die periode langer. Het is een lucht die mij een gevoel van heimwee brengt, maar ik weet niet waarnaar. Meestal doe ik mijn jas aan en loop de deur uit. Ik,die nooit loop in M'broek, zo saai, loop dan langs de voetpaden bij de singels en geniet van alles wat er is onder deze groene hemel.Lamplicht in de huizen waar ik naar binnen kan kijken, de vogels in de bosjes en de vogels in het water.Een merel die zijn territorium afbakend met zijn felle kreten. De kale takken tegen de lucht en de eerste sterren.In dat ene uurtje ben ik blij met de winter.
Mijn twee wintervriendjes heb ik vanmorgen weer voor het eerst gezien in mijn tuin. Het roodborstje en het winterkoninkje methun liedjes die zo bij mijn winter horen. Nog even moeten ze wachten, zelf hun kostje bij elkaar scharrelen. Plannen voor de voedertafel zijn er al.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten